28 Februari, 2012

Perlukah kita beralih ke pelaburan emas?

Assalamualaikum ..

lama benar saya tidak menulis mengenai tips kewangan yang saya tahu serba sedikit. Dari pembacaan dan korek sana korek sini .. saya tertarik hati untuk berkongsi mengenai pelaburan emas. Memang .. rata-rata kini orang gila emas... tapi betulkah pelaburan emas menguntungkan?

Kita tengok dulu fakta mengenai emas 916 di Malaysia:

(sila klik papar untuk meneruskan bacaan)






  • Harga satu gram emas di Malaysia pada tahun 2000 adalah RM46.00
  • Harga pada tahun 2010 ialah RM143.00
  • Harga pada bulan Febuary 2012 (sekarang) ialah RM194.00

1. Andaikan saya membeli emas 916 seberat 10 gram pada tahun 2000. Kos penuh adalah sebanyak RM460 + RM 80 (kos upah rekabentuk) = RM540.


2. Kemudian saya ingin menjual harga emas tersebut pada tahun 2012 (sekarang). Maka saya akan dapat RM1940 hasil harga semasa.


3. Kemudian dari nilai semasa RM1940 saya tolak 15% yang selalu kedai emas ambil menjadikan RM1649. Tolak lagi kos upah terdahulu RM80 maka bersih ditangan ilah RM1569.


4. Peratus keuntungan dari tahun 2000 - 2012 ialah lebih kurang 236.73%. Dan purata keuntungan tahunan ialah lebih kurang 19.72%


5. Berdasarkan fakta yang saya kira (maaf jika tersilap) sudah tentu pelaburan emas menguntungkan.


6. Sudah seharusnya kita perlu beralih kepada pelaburan emas. Kita kena kaji balik pelaburan yang telah kita buat sekarang.


Tips:

1. Perlukah kita terus menerus melabur pada amanah saham?


2. Beli emas untuk anak anda sekarang dan jual pada umurnya 18 tahun. Menarik bukan?


3. Jika anda berminat untuk mengetahui saham emas, sila inbox saya.


p/s: saya bukan pakar ekonomi, sekadar berkongsi maklumat. Sila rujuk pakar untuk maklumat lbih lanjut.



  • lontarkan komentar anda dengan menggunakan ID facebook

Copyright © dunia rasasayang ®