12 Disember, 2012

Masalah talian telefon bimbit terputus ketika bercakap semakin teruk - kajian

Sebelum ini saya ada menulis mengenai Telco kenyang , sebab pengguna pemurah!, daninilah puncanya syarikat telekomunikasi negara untung berlipat kali ganda.

Hari ini dalam utusan, ada lagi berita tentang syarikat telekomunikasi. Kali ini gangguan atau masalah talian selalu terputus. Memang menyakitkan kerana sistem yang digunapakai adalah sistem blok mengikut minit dan saat. Sebagai contoh, jika kita melanggan pakej X2 Celcom, 28 sen untuk 10 minit, namun jika bercakap 2 minit tetiba putus dan caj tetap 28 sen.Kemudian dail lagi, cakap 5 minit tetap 28 sen. Sedangkan yang dijanji 28 sen untuk sepuluh minit. Namun saya bukanlah arif benar dengan sistem ini, sila rujuk syarikat telco masing-masing.

Malah menurut laporan akhbar utusan online hari ini, dalam tempoh 10 - 15 minit bercakap purata talian putus antara 5 hingga 6 kali.

Apa sebenarnya berlaku kita kurang arif, hanya yang tahu pengurusan syarikat telekomunikasi. Masalah teknikal yang sudah bertahun - tahun gagal di atasi atau memang ada agenda tersembunyi.

-klik butang papar untuk meneruskan bacaan-




KUALA LUMPUR 11 Dis. - Masalah talian telefon mudah alih yang tiba-tiba terputus atau dropped calls semakin teruk di negara ini apabila satu kajian mendapati dalam tempoh sebulan sahaja ratusan pengguna merungut mengenai masalah itu.

Perkara itu didedahkan oleh Majlis Perhubungan Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) yang membuat kajian rawak baru-baru ini berikutan masalah talian tiba-tiba terputus masih gagal diatasi oleh syarikat telekomunikasi tempatan.

Presidennya, Shafie BP Mammal berkata, walaupun masalah itu telah berlaku sejak beberapa tahun lalu tetapi sehingga kini belum ada langkah berkesan dibuat untuk mengatasinya.

''Malah semakin teruk, dalam tempoh 10 hingga 15 minit kita bercakap melalui telefon, talian boleh terputus sehingga lima atau enam kali.

sumber utusan online




copy URL ini dan share di fb anda ..




  • berapa kerap anda mengalami gangguan talian terputus?



Copyright © dunia rasasayang ®