10 September, 2012

paralimpik vs olimpik, pencapaian pingat sama, imbuhan tak sama, kenapa dan mengapa?

Semua orang tahu, pencapaian atlet olimpik pada saingan 2012 membawa pulang satu (1) perak dan satu (1) gangsa.

Begitu juga dengan atelet paralimpik negara juga membawa jumlah pingat yang sama untuk temasya paralimpik 2012.

Apa bezanya? Cuma satu golongan normal dan satu lagi golongan cacat.

Hangat didada akhbar mengenai imbuhan kepada atelet OKU yang tidak sama dengan atlet olimpik (golongan normal). Aku .. hahhahaada ada aku kisah?

Mana boleh sama. satu cacat mestilah bagi rendah sikit berbanding dengan golongan normal. Golongan cacat kenalah bersyukur. Itupun orang nak bagi. Hahahahhahaa.

Kalau tanya aku secara peribadi selaku aku ni orang kelaianan upaya (OKU), buat apa nak kecoh-kecoh. benda-benda macam ni bukan baru. Biasalah. Kalau kita sebut tentang prihatin atau empati dengan OKU. Bukan semua yang faham benda ni. Setakat jawab dalam kertas periksa atau tulis di wall facebook memang pandai. Hakikatnya lu fikir la sendiri.

Berbalik kepada isu atelet paralimpik ni, aku harap ia tak jadi isu politik. Harap-harap kalau orang nak tolong bela pun atas dasar sesama manusia. Dasar prihatin kepada OKU.

Kalau kau orang nak baca bloleh je klik link kat bawah ni. Tafsiran masing-masing la kan ...

Shabery digesa mohon maaf hina atlet paralimpik

Kesimpulan, aku bangga dengan kau orang atlet olimpik yang berjaya membawa pingat ke tanahair Malaysia. Syabas sebab kau orang warganegara yang telah mengharumkan nama negara. Aku rasa kau orang pun warganegara yang pegang kad pengenalan warna biru sama je dengan atlet normal kan?

Tentang imbuhan tu, tak apa. Kalau ada rezeki, tak akan ke mana. Mungkin ada lain kali orang yang nampak akankelebihan korang di sebalikkecacatan tu..


  • lontarkan pandangan anda menggunakan akaun FB


0 Ulasan:

+

Artikel Terkini

Copyright © dunia rasasayang ®