21 Disember, 2010

Soft copy al Quran Braille dicipta

Alhamdulillah, kini golongan seperti kami juga boleh membaca dan mempelajari al-quran dengan mudah. Islam itu syumul dan
indah!

====================

BACHOK, 21 Dis: Insan yang sempurna anggota badan tentunya tidak sukar untuk memperlajari cara-cara membaca al Quran, namun lain pula bagi mereka yang cacat penglihatan.

Membaca al Quran yang menggunakan bahasa Arab sukar bagi mereka yang tidak dapat melihat. Bagi golongan itu al Quran dipelajari dengan cara menghafal.

Namun sekarang kesukaran mereka berjaya diatasi apabila Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis) berjaya mencipta ‘soft copy’ al Quran Braille.

Al Quran tersebut mendapat kelulusan Kementerian Dalam Negeri melalui surat bertarikh 13 Oktober lalu.

Pengerusi Pertis Wilayah Kelantan, Mohammad Faizal Che Yusof berkata, pembikinan al Quran Braille sudah lama diusahakan di negara ini oleh pelbagai pihak.

”Manakala al Quran Braille cetakan berkomputer pula telah diusahakan seawal tahun 1990-an.

”Pada 1997 pihak kami telah memperolehi kebenaran dari Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mencetak AlQuran secara berkomputer dengan pembetulan-pembetulan tertentu.

”Dan sehingga tahun 2010 beberapa pembetulan telah dibuat terhadap naskah asal,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Oleh itu kata beliau pihaknya tidak bertanggungjawab terhadap penerbitan al Quran Braille cetakan berkomputer oleh mana-mana pihak yang berkemungkinan salinan soft copy telah diperolehi dari simpanan Pertis.

Menurutnya juga mereka yang berminat mendapat soft copy al Quran Braille boleh menghubungi Pertis bagi maklumat lanjut di alamat Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis) Wilayah Kelantan, Kedai Beris Kubur Besar,16050 Bachok, Kelantan.

Atau menghubungi talian


sumber klik sini

Copyright © dunia rasasayang ®