30 November, 2012

Catatan yang wajib anda baca

asssalamualaikum w.b.t.. apa khabar saudara yang budiman, saudari yang beriman sekalian? bersyukur kepada ALLAH kerana hari ini kita sekali lagi diberi nafas untuk bernyawa, diberi mata untuk melihat, diberi daya untuk upaya, diberi minda untuk berfikir, diberi islam untuk dihayati, diberi iman untuk ditambah, diberi taqwa untuk dicari.. semuanya diberi, dan semuanya PERCUMA.. itulah ALLAH yang maha pemurah, yang amat menyintai kita ini. mari kita tanya diri kita, sudahkah cinta-NYA berbalas?

sayangku, ALLAH sentiasa menghembuskan kasih dan cinta-NYA terhadap kita. setiap apa saja perlakuan kita, kita diingatkan agar mengiringinya dengan aura cinta ALLAH, apa aura cinta ALLAH? BISMILLAHI RAHMANI RAHIM.. "dengan nama ALLAH yang maha pengasih lagi maha penyayang.." itulah kasih sayang ALLAH yang sering kita lupakan.

-klik butang papar di bawah untuk meneruskan bacaan-



sayang, hari ini mari kita berbicara tentang cinta yang cukup agung. sebagai penghargaan kita kepada kekasih kita yang maha setia. Hebatnya Kasih ALLAH hingga sanggup membela kita didepan Malaikat sewaktu malaikat mempersoal kewibawaan kita mentadbir dunia dahulu.. kerana iblis menghina kita, ALLAH menghalau iblis dari syurga. apa tandanya? ALLAH cintakan kita.

sewaktu kita dilahirkan kedunia, ayah kita akan mengazankan ditelinga kita. apa perkataan pertama kita dengar? ALLAH.... lafzul jalalah inilah yang menjadi saksi hebat cinta kasihnya.
kita pun membesar sedikit demi sedikit. kita hanya menangis kerna lapar,tidak tahu meminta, ALLAH gerakkan hati ibu untuk memberi kita makan. Kita belajar berjalan, dan jatuh, kaki kita amat lemah. ALLAH arahkan kaki kita agar mampu melangkah.

bila menjadi kanak-kanak, ALLAH hiburkan kita dengan hadiah-hadiah pemberian manusia. sesiapa sahaja yang melihat kita, pasti berasa kasih.

kita pun bebas bermain.. kita luka, ALLAH lah yang pertama ubatkan.. kulit kita tercalar teruk, ALLAH balutkan dengan kupin2 ubat yang sering kita hina. ALLAH hanya senyum pada kita, lantas menghadiahkan kita kulit yang baru. bila sakit itu masih terasa, ALLAH tak pernah berhenti memberi pandangan mesra penuh kasih sayang pada kita, sedang kita memaki hamun sakit kita, ALLAH arahkan pula malaikat memadam dosa-dosa kita..
bila malam kita mimpi bukan-bukan, ALLAH pujuk kita, kata-NYA itu hanya mainan syaitan. kita pun terus tidur lena di pangkuan-NYA. sedangkan masa itu ALLAH sedang menunggu kalau-kalau kita ingin memohon ampun. tapi kita terus lena. paginya pula, ALLAH kejut kita subuh, mengapa? sebab nak beri kita pahala, pahala subuh besar tau ganjarannya. kita pun pekup telinga dengan bantal, lena semula. ALLAH masih kejut kita, mengapa?sebab ALLAH sayang pada kita, nanti lewat pergi kelas, kena marah. ALLAH tak nak kita kena marah.
kita pun terjaga. bagaimana dengan orang yang mati didalam lena?
kita pun buka mata. bagaimana pula dengan orang yang buta?
kita bangun dari tempat tidur. bagaimana nasib orang yang lumpuh?
kita pun berjalan menuju ke bilik air. bagaimana orang yang kudung kakinya?
lepas mandi, kita sarapan. bagaimana dengan orang miskin yang lansung tiada makanan?

subhana ALLAH...
ALLAH beri semua tu pada kita. jap, jap.. kita beri apa pada ALLAH??
ALLAH suruh kita solat, kita kata awal lagi.
ALLAH suruh kita puasa, kita kata nanti-nanti.
ALLAH suruh bayar zakat, kita kata belum gaji.
ALLAH suruh pergi haji kita kata muda lagi,
ALLAH suruh kita taubat, kita kata bukan lagi nak mati..

ALLAH tetap steady, tak hukum kita terus. still setia dengan kita mana pun kita pergi.
ya, janji ALLAH dalam quran.. "aku bersama kamu mana jua kamu berada"
wah... setianya cinta ALLAH.. kita gembira, ALLAH yang hiburkan, kita sedih ALLAH yang temankan, kita ada masalah, ALLAH yang selesaikan, kita ada cita-cita, ALLAH yang kabulkan.
hai... sweetnyaaaa....

ALLAH pesan pada nabi kita dalam surah Baqarah, "kalau hamba-hambaKU bertanya tentangku, katakan aku dekat.." ... tapi, berapa ramai yang bertanya tentang ALLAH?

tapi kan, ALLAH tak kesah pun, ALLAH tetap duduk dekatttt ngan kita.. ALLAH dekat dengan kita. kenapa ya? sebab ALLAH jaga kita, bagi makan. pernah tak terfikir mengapa dalam banyak-banyak nyamuk yang datang kerumun kita, hanya dua tiga ekor yang gigit. yang lain just bisik-bisik di telinga kita.

bukan tu saja, ALLAH pesan lagi, "mintaklah padaku, nescaya aku kabulkan"
peerhhh... ALLAH memang caring.. kan? tapi berapa ramai yang lepas dapat apa yang diminta, thankz pada ALLAH.?

bila kita solat kan, ALLAH renung ja kita, then beritahu dengan bangga pada malaikat, "lihat hambaku sedang menyembahku, aku cinta n sayang n ampunkan mereka.."
sedangkan kita solat pun sebab terpaksa. masa sujud tu kita pejam mata, tapi time tu lah ALLAH tumpu pandangan pada kita dengan penuh rasa cinta.

kita tak peduli semua kasih ALLAH...
walaupun,
ALLAH dah janji, "kalau kamu bersyukur, aku tambah lagi" tapi kita tak jugak bersyukur.. sebab kasih yang mendalam, ALLAH tambah jugak kat kita..

ALLAH bagi 1 ja dosa kalu kita wat jahat. tapi kan, kalau baru niat ja nak buat baik, ALLAH dah bagi 1 pahala. pastu, kalau kita buat lak kebaikan tu, dapat lagi 700 pahala.. kalau niat nak buat jahat sungguh pun, ALLAH tak hukum apa2 lagi, dan... kalau batalkan niat jahat tu, ALLAH top-up lagi pahala.
hai... manjanya kita.... kan? alhamdulillah

ALLAH beri kita 60 tahun hidup, ALLAH beri biasiswa cahaya, angin, udara, makan, pakai, pasangan, keluarga.. semua free.. pastu, ALLAH cuma suruh kita taubat ja.. tapi kita stil berlagak.. sampaila nak mati pun, bila nyawa tak sampai di kerongkong lagi, ALLAH bersedia lagi nak ampunkan kita. walau dah 60 tahun wat dosa. kenapa ya? sebab ALLAH taknak kita sakit dalam neraka, panas neraka tu. ALLAH nak kita masuk syurga. didalam syurga, kita mintak apa pun kita dapat. tapi janganlah mintak keluar lak..

bila kita suka kat seseorang tu kan, kita malu nak cakap. pendam je. tapi ALLAH faham. ALLAH bagi dia pun suka kat kita. betul tak ? harap2 dapatlah bercinta atas nama ALLAH.. tapi tak.. bila kita dapat dia, kita bagitahu kuat-kuat pada kengkawan kita, "aku cintakan dia".. kengkawan kita pun tepuk kita sambil ucap tahniah n cakap "semoga korang bahagia.."
tapi kan, ada tak orang jerit beritahu pada kengkawan, "aku cinta ALLAH.." ?? kalau ada pun, apa reaksi kawan-kawan bila dengar? semua perli kita nak jadi alim sambil cakap "semoga cepat sembuh"..

hai... kenapalah kita tak hargai lansung cinta agung ni? ingat tak tadi, beritahu di permulaan tadi, ALLAH izinkan nama -NYA yang mula-mula kita dengar bila lahir ke dunia ni.. so, buatlah sampai nama- NYA juga yang last kita sebut before kita mati.. camna? "la ila ha illa ALLAH.." mengucap kalimah syahadah. kan perkataan last tu lafzul jalalah, nama ALLAH..
ehmm.. selamat bercinta k..
ALLAH...!!!! WE LOVE U VERY VERY VERY VERY MUCH!!

#thanks kepada sahabat yang kirim melalui email, semoga Allah merahmati penulis asalnya.



  • ulasan anda ...?


0 Ulasan:

+

Artikel Terkini

Copyright © dunia rasasayang ®