16 Ogos, 2012

Institusi Islam bagai pinggir OKU

SHAH ALAM – Isu orang kurang upaya (OKU) bagaikan tiada tempat di dalam agenda Islam dan dakwah di Malaysia.

Pensyarah Kuliah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik berkata, perkara itu dapat dilihat melalui pendekatan institusi agama Islam sendiri.

(baca lanjut dengan klik butang papar)



“Kalau kita pergi ke masjid di seluruh negara, berapa banyak yang ada kemudahan untuk OKU seperti laluan khas, al-Quran Braille, dan juga kelas khas untuk OKU? Berapa ramai OKU yang menjadi imam dan petugas masjid?

“Adakah unit dakwah jabatan agama Islam mempunyai pegawai terlatih untuk berdakwah kepada golongan OKU? Jadi, pendekatan baru dalam dakwah Islam dan juga ijtihad baru di dalam isu OKU diperlukan untuk membentuk sikap lebih positif dalam jabatan agama, mufti dan juga umat Islam,” terang beliau.

Maszlee turut meluahkan kekesalan apabila institusi agama Islam mengharapkan OKU mencari bantuan sendiri, sedangkan orang agama sepatutnya lebih proaktif membantu orang kurang bernasib baik.

“Minda mereka yang mentadbir jabatan agama perlu diubah dan perlu melalui transformasi berteraskan ijtihad baru dan moden supaya bersesuaian dengan keperluan golongan memerlukan,” tegasnya.

Mengenai isu sama ada OKU layak menerima zakat seperti disiarkan dalam Sinar Harian kelmarin dan semalam, Maszlee berkata, kecenderungan untuk melihat isu OKU dari sudut individu menyebabkan institusi Islam tidak mengambil kira OKU sebagai golongan layak menerima zakat.

“Orang agama hanya lihat isu OKU dari sudut individu semata-mata. Mereka hanya lihat, adakah individu OKU itu fakir miskin atau tidak. Jika tidak, maka dia bukan asnaf dan tak layak terima zakat,” katanya.

Sedangkan, kata Maszlee, isu OKU perlu dilihat secara lebih meluas dan dalam kerangka moden.

“Contohnya, ada OKU yang menghadapi kesukaran belajar seperti kanak-kanak sindrom down, autisme, disleksik, ADHD, Cerebal Palsy dan lain-lain. Mereka perlukan pusat pendidikan dan penjagaan khas supaya boleh berdikari di masa depan.

“Penubuhan atau pengurusan institusi penjagaan dan pendidikan OKU, latihan untuk guru-guru di pusat OKU, dan kempen kesedaran ibu bapa Muslim supaya tidak mengabaikan aspek pendidikan anak-anak OKU, boleh menggunakan asnaf fisabilillah dan juga mualaf,” tambahnya.

Maszlee berkata, selain asnaf fisabilillah, asnaf riqab juga boleh digunakan untuk membiayai pusat penjagaan OKU seperti pengurusan pusat pesakit HIV positif oleh Lembaga Zakat Selangor.

"Apa yang OKU mahukan adalah supaya mufti, majlis fatwa negeri dan Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa berhubung OKU serta mengharapkan pusat zakat dan baitulmal bersikap proaktif membela nasib mereka," katanya.

Maszlee juga berpendapat, isu OKU ini timbul kerana institusi agama tidak melihat diri mereka di dalam kerangka moden sebagai institusi bersifat ‘Rahmatan lil ‘Alamin’ untuk menyebarkan nilai kebajikan, sebaliknya lebih menumpu soal hukum-hakam dan undang-undang.

“Kita perlu ingat, pertubuhan agama lain bergiat aktif menjaga kebajikan OKU di seluruh Malaysia. Kita tidak boleh larang mereka buat kebajikan, tetapi kita perlu maju ke hadapan seiring dengan mereka.

“Kalau sikap umat Islam masih lalai dan tidak proaktif, jangan salahkan agama lain jika mereka lebih diminati dan dikagumi,” tegasnya.

Ditanya berhubung kekurangan perkhidmatan institusi Islam kepada OKU, Maszlee berkata, ia mungkin timbul akibat mentaliti makan gaji di jabatan agama Islam serta pegawai yang merasakan mereka menjalankan tugas rasmi semata-mata.

“Ini berbeza dengan badan-badan agama lain yang kebanyakannya adalah pertubuhan masyarakat sivil dan bertunjangkan semangat untuk berdakwah, berkorban dan juga ikhlas di dalam misi yang mereka lakukan,” katanya.

Beliau berkata, masalah antara OKU dan institusi Islam diburukkan lagi dengan karenah birokrasi yang merencatkan usaha dakwah Islam serta tidak berani membuat sesuatu tanpa fatwa ataupun keputusan dari badan penasihat Syariah.

“Sedangkan mereka yang terlibat dengan fatwa dan badan penasihat Syariah tidak terdedah kepada isu sosial dan masyarakat seperti isu OKU. Ini berbeza dengan pendakwah agama lain yang mendekati masyarakat untuk membantu dan menyebarkan agama mereka.

“Apa yang kita perlukan sekarang adalah ijtihad baru berhubung isu OKU di Malaysia. Institusi Islam perlu berfikir secara analitikal dan bertindak proaktif, dan fiqh baru diperlukan di dalam isu ini," akhiri beliau.

*apa ulasan cik Wanna agaknya hehehe




  • nak hentamkomen ke, hentam ke, cadangan ke .. boleh je guna fb



Copyright © dunia rasasayang ®