SAINS SOSIAL & ALAM SEKITAR TINGKATAN 3 KSSM PENDIDIKAN KHAS
RANCANGAN TAHUNANKSSM PENDIDIKAN KHAS TINGKATAN 2
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SAINS SOSIAL ALAM SEKITAR
MINGGU 1 – 4
1.0 MANUSIA1.1 Tubuh manusia
Murid boleh:
1.1.1 Mengenal bahagian fizikal tubuh manusia:
(i) lelaki
(ii perempuan
1.1.2 Membezakan ciri-ciri fizikal tubuh manusia berdasarkan:
(i) ketinggian
(ii) berat badan
(iii) lilitan kepala (iv) warna kulit
1.1.3 Memerihalkan tubuh badan manusia.
1 Menyatakan mengenai bahagian fizikal tubuh sendiri.
2 Mengenal pasti bahagian fizikal tubuh manusia.
3 Menerangkan perbezaan antara bahagian fizikal tubuh lelaki dan perempuan.
4 Membezakan tubuh manusia berdasarkan ketinggian, berat badan, lilitan kepala dan warna kulit.
5 Menyatakan semula perbezaan ciri-ciri tubuh badan manusia mengikut jantina dengan betul dan yakin.
6 Memerihalkan mengenai tubuh badan manusia dengan betul, yakin, kreatif dan boleh menerangkannya semula serta boleh dicontohi.
MINGGU 5 – 9
2.0 HAIWAN2.1 Pembiakan haiwan
Murid boleh:
2.1.1 Mengenal haiwan yang membiak secara:
(i) beranak
(ii) bertelur
2.1.2 Mengelaskan haiwan yang membiak secara beranak dan bertelur.
2.1.3 Menyatakan kepentingan membiakan haiwan sebagai:
(i) sumber makanan
(ii) punca pendapatan
(iii) untuk keseimbangan ekosistem
2.1.4 Memerihalkan mengenai pembiakan haiwan.
1 Menamakan haiwan yang beranak dan bertelur.
2 Mengelaskan haiwan yang membiak secara beranak atau bertelur dengan bimbingan guru.
3 Menerangkan mengenai haiwan yang membiak secara beranak dan bertelur serta kepentingan membiakkan haiwan.
4 Mengenal pasti haiwan yang beranak dan bertelur dan kepentingan membiakkannya.
5 Membezakan cara-cara pembiakan haiwan dan menjelaskan kepentingan membiakkannya dengan betul dan yakin.
6 Menggaitkan pengetahuan mengenai pembiakan haiwan dan kepentingan membiakkannya dengan betul, kreatif serta boleh menerangkannya dengan yakin, tekak dan boleh dicontohi.
MINGGU 10 – 13
3.0 TUMBUHAN3.1 Pembiakan tumbuhan
Murid boleh:
3.1.1 Menamakan tumbuhan yang dibiakkan dengan cara:
(i) biji benih
(ii) keratan batang
3.1.2 Menyatakan cara pembiakan tumbuhan.
3.1.3 Melakukan aktiviti membiakkan tumbuhan.
3.1.4 Menjaga tumbuhan yang dibiakkan.
1 Menamakan tumbuhan yang dibaikkan dengan cara biji benih dan keratan batang.
2 Menyatakan mengenai cara membiak tumbuhan dengan bimbingan guru.
3
Melakukan proses membiak dan menjaga tanaman yang dibiakkan dengan betul.
4Menerangkan mengenai cara-cara tumbuhan dibiakkan dan dijaga dengan yakin.
5 Membezakan carr-cara pembiakkan tumbuhan dan menjaganya.
6 Menggabungkan pengetahuan mengenai cara membiakkan tumbuhan dan menjaganya dengan betul dan boleh menerangkannya semula dengan yakin dan tekal serta boleh dicontohi.
MINGGU 14 – 17
4.0 PENGAWETAN MAKANAN4.1 Pengawetan makanan.
Murid boleh:
4.1.1 Menyatakan maksud pengawetan makanan secara:
(i) pengasinan
(ii) penyejukbekuan
4.1.2 Mengenal pasti makanan yang boleh:
(i) diasinkan
(ii) disejukbekukan
4.1.3 Mengaplikasi proses pengawetan makanan secara:
(i) pengasinan
(ii) penyejukbekuan
4.1.4 Menyatakan kepentingan pengawetan makanan.
1 Menyatakan mengenai maksud pengawetan makanan dengan dengan bimbingan guru.
2 Menamakan makanan yang boleh diasinkan dan disejukbekukan serta proses pengawetannya dengan bimbingan guru.
3 Mengenal pasti makanan yang boleh diawet serta cara pemprosesannya dengan betul.
4 Membezakan proses pengawetan makanan dan menyatakan kepentingan mengawetkannya.
5 Menerangkan semula proses pengawetan makanan yang betul dan mengaitkan dengan kepentingannya dengan yakin.
6 Menghubungkaitkan pengetahuan mengenai pengawetan pelbagai jenis makanan dengan betul, yakin dan boleh bercerita mengenainya serta boleh dicontohi.
MINGGU 18 – 21
5.0 PETA5.1 Peta Tempatan
Murid boleh:
5.1.1 Mengenal simbol pada peta:
(i) jalan raya
(ii) petempatan
(iii) bangunan
5.1.2 Mengenal pasti fungsi simbol pada peta.
5.1.3 Menerangkan mengenai petunjuk asas pada peta.
5.1.4 Melakar peta sekolah dengan menggunakan simbol dan petunjuk asas peta.
1 Mengenal pasti simbol-simbol pada peta tempatan dengan bimbingan guru.
2 Menamakan simbol–simbol pada peta .
3 Mengenal pasti dan melakar peta dengan simbol dan petunjuk asas pada peta sekolah dengan bimbingan guru.
4 Melabel dan menyatakan fungsi simbol dan petunjuk asas pada peta berdasarkan peta sekolah yang dilakarkan dengan betul.
5 Melakar dan melabelkan semula peta sekolah dengan menggunakan simbol dan petunjuk asas pada peta yang lain dengan betul dan yakin.
6 Melakar semula peta sekolah pada helaian kertas yang lain dengan cara betul, yakin, kreatif dan boleh memerihalkan mengenainya serta boleh dicontohi.
MINGGU 22 – 25
6.0 KITAR SEMULA6.1 Kitar semula bahan buangan – bahan plastik
Murid boleh:
6.1.1 Mengenal bahan buangan daripada plastik.
6.1.2 Memerihalkan mengenai produk kitar semula bahan daripada plastik.
6.1.3 Menghasilkan produk kitar semula daripada plastik.
6.1.4 Membentangkan dan mempamerkan produk kitar semula bahan buangan daripada plastic.
1 Menamakan benda daripada bahan plastik yang boleh dikitar semula dengan bimbingan guru.
2 Menyatakan mengenai produk kitar semula bahan daripada plastik dengan menggunakan bahan bantu belajar dan bimbingan guru.
3 Menggunakan bahan buangan daripada plastik untuk menghasilkan produk kitar semula yang kreatif dan mempamerkannya sebagai aktiviti pembelajaran.
4 Menerangkan semula proses menghasilkan produk kitar semula yang telah dipamerkan dengan betul.
5 Menilai produk kitar semula bahan buangan daripada plastik yang telah dipamerkan dengan betul dan yakin.
6 Merancang pameran produk kitar semula bahan buangan daripada plastik dan boleh memerihalkan mengenai produk berkenaan dengan yakin serta boleh dicontohi.
MINGGU 26 – 28
7.0 SEJARAH KITA7.1 Sejarah sekolah
Murid boleh:
7.1.1 Bercerita tentang sekolah.
7.1.2 Menyatakan mengenai sekolah, antaranya:
(i) nama sekolah
(ii) alamat sekolah
(iii)tarikh pembinaan
(iv)pemimpin sekolah (v) peristiwa penting yang berlaku di sekolah
7.1.3 Memerihal mengenai sejarah sekolah.
7.1.4 Melaksanakan kerja kumpulan berkaitan dengan sejarah sekolah.
1 Bercerita mengenai sekolah dengan bimbingan guru.
2 Memerihalkan mengenai sejarah sekolah dengan bimbingan guru.
3 Menyatakan mengenai sejarah sekolah dengan betul.
4 Menjelaskan mengenai sekolah dan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di sekolah berserta dengan contoh-contohnya dengan yakin.
5 Bercerita mengenai sekolah dan boleh menghubungkaitkanya dengan peristiwa-peristiwa yang pernah berlaku di sekolah dengan yakin.
6 Menerangkan semula sejarah sekolah berdasarkan hasil kerja kreatif kumpulan dengan yakin dan tekal.
MINGGU
STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN TAFSIRAN
MINGGU 29 – 31
8.0 PEMIMPIN8.1 Pemimpin masyarakat setempat
Murid boleh:
8.1.1 Menamakan pemimpin masyarakat setempat berdasarkan jawatannya.
8.1.2 Mengenal pemimpin masyarakat setempat.
8.1.3 Melaksanakan kerja kumpulan berkaitan dengan seorang pemimpin masyarakat yang dipilih berdasarkan:
(i) nama dan tarikh lahir
(ii) jawatan
(iii)tugas dan tanggungjawab
(iv) minat
(v) sikap
(vi) sumbangan bakti kepada masyarakat
8.1.4 Memerihal mengenai pemimpin dan sumbangannya kepada masyarakat setempat.
1 Menamakan pemimpin masyarakat setempat yang dikenali dengan bimbingan guru.
2 Menyatakan mengenai pemimpin masyarakat setempat dengan berpandukan bahan bantu belajar.
3 Menerangkan mengenai pemimpin masyarakat setempat dan sumbangannya kepada masyarakat dengan betul.
4 Menjelaskan dengan berpandukan contoh-contoh sumbangan yang telah diberikan oleh pemimpin kepada masyarakat setempat.
5 Membuktikan ketokohan pemimpin masyarakat setempat dengan merujuk kepada sumbangannya kepada masyarakat dengan yakin.
6 Memerihalkan mengenai pemimpin masyarakat setempat dan peranan serta sumbanganya kepada masyarakat secara kreatif dan boleh bercerita mengenainya dengan yakin serta boleh dicontohi.
MINGGU 32 – 35
9.0 WARISAN KITA9.1 Warisan tarian tradisional Malaysia
Murid boleh:
9.1.1 Mengenal tarian tradisional:
(i) Tarian Zapin
(ii) Tarian Kipas
(iii ) Tarian Bharata Natyam
(iv ) Tarian Sumazau
(v Tarian Ngajat
9.1.2 Menyatakan ciri-ciri tarian tradisional dari aspek:
(i) pakaian
(ii) gerakan
9.1.3 Menerangkan kepentingan menghargai tarian tradisional kita.
9.1.4 Menarikan salah satu tarian tradisional.
1 Menamakan salah satu tarian tradisional kita dengan bimbingan guru.
2 Mengenal pasti tarian tradisional kita dengan menggunakan bahan bantu belajar.
3 Menjelaskan dengan contoh jenis-jenis tarian tradisional yang terdapat di negara kita serta boleh menarikan salah satu tarian berkenaan dengan bimbingan guru.
4 Menarikan salah satu tarian tradisional kita dan boleh mengaitkan keunikan dan kepentingannya sebagai warisan negara dengan betul.
5 Menilai salah satu tarian tradisional kita berdasarkan ciri-ciri dan keunikan serta boleh menyatakan kepentingannya sebagai warisan negara dengan betul dan yakin.
6 Menarikan tarian tradisional kita secara kreatif dan boleh bercerita mengenainya serta boleh dicontohi.
MINGGU 39
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN